Огляд Elektron Syntakt

Огляд Elektron Syntakt

«Завдяки синтезаторним партіям, потужним ударним і гнучким, практичним секвенсорам, він є саме тим, що ми шукаємо в апаратному грувбоксі»
З виходом поновлення ОС 1.30 ми переглядаємо наш огляд гібридної аналогово-цифрової драм-машини.

Компанія Elektron вперше випустила свій грувбокс Syntakt у 2022 році. Поєднуючи в собі елементи аналогової та цифрової генерації звуку, він відразу вразив нас своєю звуковою універсальністю та гнучкістю секвенсора. У 2024 році Elektron випустила значне оновлення операційної системи, версію 1.30, яке додає чотири нові звукові движки, а також покращує секвенсор та зручність використання.

У світлі цього оновлення ми повторно протестували Syntakt і оновили наш огляд, відобразивши в ньому останню версію.

На початку 2010-х Elektron був відомий як бренд, що випускає винятково високоякісне обладнання. Такі компанії, як Octatrack, Analog Rytm та Analog Four, вважалися одними з найкращих на ринку, але ціни на них коливалися близько тисячі фунтів стерлінгів, а щоб прочитати інструкцію до них, був потрібний тиждень.

За останнє десятиліття шведи перейшли на більш доступну територію, аж до Model: Cycles та Model: Samples, кожен з яких можна купити менш ніж за 300 фунтів стерлінгів.

Проте, мабуть, Elektron справді потрапили до крапки з випуском Digitakt, свого багатодорожкового семплера середньої цінової категорії, нещодавно оновленого повною версією II. Хоча Digitakt, безсумнівно, доступніший за інший семплер Elektron, Octatrack, він, як і раніше, має ту ж глибину і креативність, які ми тепер асоціюємо з обладнанням Elektron. Digitone, наступний за ним за ціною та розміром, повторив його, але з унікальним підходом до FM-синтезу.

На перший погляд, грувбокс Elektron Syntakt здається вдалим третім інструментом у цій лінійці. Він виконаний в корпусі того ж розміру, що і обидва ці інструменти, а розташування елементів керування практично ідентичне Digitakt. У всьому тріо, безумовно, багато спільного, особливо щодо секвенсорного робочого процесу. Незважаючи на те, що до обладнання Elektron потрібно звикнути, і тут все ще є чимало дивно, ті, хто раніше користувався Digitakt і Digitone, відразу відчують себе як вдома з компонуванням/дизайном Syntakt.

Однак те, що робить Syntakt чимось більшим, ніж просто версія Digitakt із синтезаторним мисленням, полягає в тому, що Syntakt - це повернення, принаймні часткове, до аналогової генерації звуку, на відміну від цифрових конструкцій Digitakt і Digitone.

З погляду звукового движка Syntakt має багато спільного з Analog Rytm від Elektron, не тільки у використанні аналогових ударних синтезаторів, але й у тому, як він використовує різні машини для генерації різних типів звуків.

Однак у той час як Rytm урівноважує аналогові елементи семпльованими хітами, Syntakt поєднує аналоговий синтез із цифровими генераторами на основі FM.

Всього тут 12 доріжок, з яких чотири аналогові та вісім цифрових. У будь-якому випадку, кожній доріжці можна призначити одну з кількох «машин», які фактично є базовими пресетами, що спеціалізуються на певному типі звуку або стилі синтезу.

Аналогові доріжки розділені на три доріжки ударних та одну доріжку тарілок. Кожна ударна доріжка може використовувати 19 генераторів, включаючи різні бас-бочки, малі барабани, римшоти, тональні синтезатори, а також генератори шуму та імпульсів. Доріжка тарілок включає 13 генераторів, що охоплюють різні типи хетів та тарілок, а також шум та імпульси.

Саме ці аналогові двигуни отримали переваги від безкоштовного оновлення ОС Elektron до версії 1.30. Воно додало три нових режими до аналогових барабанних треків та новий аналоговий генератор тарілок, всі з яких успадковані від Analog Rytm.

З них SD Acoustic та BD Acoustic – найпростіші. Як випливає з назв, вони призначені для створення більш реалістичних та природних звуків барабанів за допомогою аналогових двигунів. Хоча вони навряд чи можуть зрівнятися з реалізмом багатосемпльованої акустичної установки, ці двигуни зручні для створення більш тонких і рівних тонів, характерних для несинтезованих барабанів.

Як і всі машини Syntakt, їх можна вивести за рамки прямих можливостей, змінивши параметри або відтворивши звуки на частотах, що виходять за рамки звичайного діапазону. Наприклад, акустичний малий барабан може стати напрочуд зручним мелодійним синтезатором, особливо з додаванням портаменто або деяких модульованих змін висоти тону.

Новий хай-хет-генератор HH Lab – це справжнє задоволення. Він використовує шість осциляторів, що індивідуально налаштовуються для створення багатошарового звучання тарілок. Це досягається завдяки модуляції налаштування цих осциляторів.

З доданих пристроїв найбільше помітний SY Chip. Він натхненний чіпами SID, що використовувалися в домашньому комп'ютері Commodore 64, який також став основою для дебютного інструменту Elektron, SidStation, випущеного в 1999 році. Він використовує швидкий арпеджіатор для створення звукової ілюзії, що монофонічний синтезатор грає акорд. Хоча в комп'ютерах C64 це був цифровий підхід, тут він застосований до аналогових звукових двигунів. Це призводить до напрочуд хрустких синтезаторних тембрів у стилі чіптюн-музики. Він додає Syntakt нову тональність і є справжньою окрасою його загального дизайну.

Цифрові доріжки, тим часом, ідентичні: 11 пристроїв охоплюють бас-бочки, малі барабани, тарілки/хети, клеп і перкусію, а також набір з п'яти тональних інструментів. Ці цифрові пристрої ґрунтуються на FM-технології, успадкованій від тих, що використовуються в Model:Cycles, але скориговані для більшого контролю над формуванням звуку та відповідності потоку сигналу Syntakt.

Хоча може здатися, що ці цифрові движки - лише менший аналог аналогових флагманів, багато найкращих звуків Syntakt можна знайти саме тут. Ми давно і з особливим інтересом ставимося до цифрового FM-синтезу як підходу до синтезу ударних. Хоча аналогові движки відмінно підходять для створення виразних синтезаторних партій, стабільність та діапазон цифрового синтезу дозволяють створювати неймовірно точні та потужні перкусійні тони. Наявність обох цих характеристик в одному пристрої – по суті головний козир Syntakt.

Формування звуку
Овердрайв чудовий; Syntakt здатний на неймовірно м'ясисті, насичені ударні.

Хоча базове налаштування кожного пристрою аналогічне передустановкам, у кожного є до восьми параметрів, які можна керувати у вікні Synth в Syntakt. Точне налаштування цих параметрів варіюється кожного пристрою, але загалом вони забезпечують достатню глибину налаштування ладу, форми і тембральних характеристик кожного звуку.

За межами цієї секції синтезатора кожна машина слідує схожим шляхом проходження сигналу: спочатку через модуль перевантаження, потім через резонансний багатомодовий фільтр і далі в підсилювач.

Кожен генератор також має власну обгинальну ADSR для формування частоти зрізу фільтра, що обгинає для підсилювача (з перемиканням між ADSR і AHS), а також два гнучкі LFO, які можна направити практично на будь-який параметр в сигнальному потоці. Модуляцію також можна направляти із зовнішніх MIDI-джерел, таких як швидкість натискання, післяторкання та зміна висоти тону.

Між аналоговими та цифровими доріжками є кілька невеликих, але важливих відмінностей. У першому випадку пристрої, овердрайв, фільтр і підсилювач – всі аналогові, але керуються цифровими модуляторами та доповнюються цифровим генератором шуму. Цифрові доріжки – наскрізні цифрові, і перед резонансним фільтром доданий другий фільтр із шириною бази. Кожну доріжку можна також перетворити на MIDI-машину, де секвенсор виводить сигнал на зовнішній пристрій, а не секвенсує внутрішні пристрої.

Хоча перкусія – очевидний фокус Syntakt, вся лінійка машин пропонує широкий звуковий діапазон. Що стосується барабанів, баланс аналогових та FM-технологій охоплює все: від класичних тембрів у стилі x0x до сучасних металевих перкусійних партій та шорстких, галасливих ударів. Увімкнення кількох типів і джерел перевантаження - відмінний хід, і, особливо у випадку аналогових машин, це означає, що Syntakt здатний на блискуче м'ясисті, насичені удари по барабанах. Слід зазначити, що загальне звучання Syntakt схиляється до синтетичного — не чекайте на той реалізм, який ви отримаєте від семплюючої драм-машини, особливо коли йдеться про чіткі металеві тарілки. Однак у рамках синтезованої перкусії це одна з найуніверсальніших машин.

Ця гнучкість поширюється і більш тональні і мелодійні області. Можна отримати масу творчих вражень, повністю відмовившись від ударних партій та використовуючи лише тональні генератори для створення чисто мелодійних патернів. Аналогові генератори можуть використовуватися як дивно насичені двоосциляторні моносинтезатори, в той час як цифрові генератори здатні створювати акордові удари, хрусткі біт-фарбовані мелодії, налаштовані перкусійні хіти і «рої» з шести засмучених осциляторів, які відмінно підходять.

Крім самих звуків Syntakt пропонує солідний набір ефектів. Кожен трек можна направити на додаткові ефекти реверберації та затримки, які добре знайомі користувачам Digitakt та Digitone. Хоча це не найуніверсальніші ефекти, у кожного є елементи керування для налаштування таймінгу та фільтри для формування вихідного сигналу.

Syntakt також має окремий аналоговий канал ефектів, який поєднує в собі додаткову схему драйву з резонансним багаторежимним фільтром, а також власну секцію підсилювача з керуванням огинаючої. Трек ефектів також має власну обгинальну фільтра і два LFO, що маршрутизуються на будь-який з його параметрів. Будь-який інший трек може бути маршрутизований сюди і він отримує власний віртуальний вихід при використанні з Overbridge [див. нижче]. Як уже згадувалося, різні джерела драйву та дисторшну — головні зірки шоу, але загалом це добре збалансований набір інструментів. Майстер-компресор та еквалайзер були б непогані, але ви не відчуєте себе обділеним.

Робочий процес секвенсора відрізняється глибиною та креативністю. Як і Digitone і Digitakt, 64-кроковий секвенсор може похвалитися повною автоматизацією параметрів кожного кроку, ймовірнісними та умовними тригерами, а також високою гнучкістю в налаштуванні швидкості відтворення, тривалості окремих треків та мікротаймінгу кроків.

Починаючи з версії 1.30 цей робочий процес секвенсування був розширений за рахунок додавання генератора евклідової послідовності, аналогічного тому, що використовується в недавньому Digitakt II. Він працює з використанням двох генераторів імпульсів, які рівномірно розподіляють тригери за заданою кількістю кроків. Користувачі можуть використовувати булев оператор для управління взаємодією цих двох ліній імпульсів. Це чудовий інструмент для створення цікавих поліритмів, що додає нотку секвенсування в стилі Eurorack, що відповідає можливостям інструментів Elektron.

Ще одна річ, яку варто згадати, це модифікатори Syntakt. Це кілька режимів, які дозволяють користувачам відтворювати будь-який звук у поєднанні з чотирма встановленими змінами параметрів. По суті вони дозволяють користувачам запускати кілька альтернативних версій кожного звуку. Це особливо добре підходить для імпровізації з різними формами акордів або сплесками реверберації та перкусійних ефектів із великою кількістю затримки. Поряд із цим, секвенсор також має модифікатори ретригера та швидкості. Перший дозволяє швидко генерувати роли і заповнення в чотирьох різних діапазонах ритму, в той час як останній дозволяє користувачам швидко запускати чотири різних рівня швидкості. Доріжка ефектів Syntakt також має свою власну доріжку секвенсора, де користувачі можуть вводити тригери для LFO треку, огинаючої підсилювача та/або фільтра, що огинає, з тими ж елементами управління ймовірністю, що і для інших треків.

Overbridge від Elektron дозволяє будь-якому пристрою Elektron функціонувати як плагін у вашій DAW з повною потоковою передачею звуку з/на обладнання через USB, а також повним викликом всіх параметрів.

З точки зору студії це дійсно підвищує зручність використання, оскільки дозволяє користувачам індивідуально виводити кожен канал, включаючи блок ефектів, для індивідуальної обробки, не торкаючись аналогових входів/виходів вашого аудіоінтерфейсу. Це також означає, що практично всі параметри синтезатора можна автоматизувати і модулювати, як і будь-який інший редактор VST, залежно від налаштувань вашої DAW.

Інтерфейс Overbridge також приємно оформлений. Він пропонує чітке і зрозуміле уявлення про те, що відбувається під капотом Syntakt.

Вердикт
Хоча Syntakt — очевидний аналог Digitakt і Digitone, він також трохи нагадує збірку найкращих хітів Elektron, маючи багато функцій, які зробили його двох братів настільки популярними, але при цьому звуками та ефектами, заснованими на елементах Analog Rytm, Model:Cycles і навіть Analog Heat. Нова добірка звуків, додана у версії 1.30, що включає ідеї з останнього оновлення Rytm і Digitakt II, лише посилює відчуття, що Syntakt - це свого роду "краще з" Elektron.

Ми б сказали, що його головна вада - відсутність аналогових виходів: на задній панелі всього два основні виходи і вихід для навушників. Це не дає можливості індивідуальної обробки 12 доріжок при використанні чисто апаратного рішення, хоча Overbridge пропонує простий спосіб обійти це обмеження для студійного використання та роботи на ноутбуці.

Що стосується абсолютної універсальності, Syntakt, мабуть, поступається Digitakt II, адже тепер семплер Elektron значно збільшив кількість аудіодоріжок, обсяг пам'яті та можливості стерео. Однак навіть з урахуванням цього Syntakt залишається нашим фаворитом у лінійці Elektron. Завдяки синтезаторним партіям, потужним перкусіям і гнучкому, зручному секвенсору він справді втілює в собі саме те, що ми шукаємо в апаратному грувбоксі. Можливо, він не з дешевих — і деяких, зрозуміло, відлякає ціна близько $/£1000, — але вам буде складно знайти потужніший перкусійний синтезатор, ніж цей.

Syntakt, створений на основі успіху безлічі інших інструментів Elektron, є високоякісним грувбоксом з великою потужністю під капотом.

"Надійні, гнучкі і чудово звучать як вдома, так і в студії або на сцені, Elektron знову досягли цього з Syntakt".

Створений на основі успіху безлічі інших інструментів Elektron, Syntakt є високоякісним грувбоксом з великою потужністю під капотом.

Плюси:
+ Відмінний баланс аналогових та цифрових джерел звуку.
+ Перкусійні синтезатори також є м'ясистими мелодійними генераторами, тепер доповненими звуками в стилі SidStation.
+ Робочий процес глибокого секвенування доповнений сумісністю з Overbridge.
+ Евклідів секвенсор - відмінне доповнення.

Мінуси:
- Обмежене апаратне введення-виведення.
- Тим, хто тільки-но починає працювати з обладнанням Elektron, швидше за все, доведеться звикнути до робочого процесу.

  • Elektron Model: Samples

    Elektron Model: Samples - грувбокс, 6 звукових доріжок (також можна використовувати як MIDI треки), 6 чутливих до швидкості кнопок, 96 проектів по 96 патернів у кожному, спеціальний движок для відтворення семплів, багаторежимний фільтр, вільно призначений LFO і 6 кроків) для кожної доріжки, затримка та реверберація, введення нот та їх параметрів покроково...

    15 299 грн
  • Elektron Model:Cycles

    Elektron Model:Cycles - 6 голосний грувбокс/FM-синтезатор; тон-генератор: 6 видів FM-синтезу, 1 призначений LFO-осцилятор на доріжку, velocity модуляції регулюється на кожній доріжці; внутрішня пам'ять: 60,000 пресетів; ЦАП: 48 кгц, 24 біт; секвенсор: 6 аудіодоріжок (вони можуть використовувати як MIDI-доріжки), 64 кроки; ефекти: дилей, ревербератор;...

    15 299 грн
  • ELEKTRON SYNTAKT

    ELEKTRON SYNTAKT - драм-машина/секвенсор; педи: 16; тембри: 1000 штатних; поліфонія: 12-голосна (4 аналогових, 8 цифрових); патерни: 128 на проект; секвенсор: 64 кроки на патерн, 12 x drum-каналів, 1 x FX-канал; режими запису Live, Step, Grid; ефекти: реверб, дилей, фільтр, перевантаження, LFO; аналогові входи: 2 x 1/4"; аналогові виходи: 2 x 1/4"; роз'єм...

    41 958 грн