Огляд AIAIAI TMA-2 Studio Wireless

Огляд AIAIAI TMA-2 Studio Wireless

Навушники закритого типу
Новітні бездротові навушники AIAIAI роблять моніторинг без дротів дійсністю.

Більшість із нас погодяться, що кабелі – це необхідне зло. Більше того, значна частина світу технологій витратила чимало часу та сил на відмову від них. Наприклад, я друкую це на бездротовій клавіатурі, поряд з якою є бездротова миша, бездротовий зарядний пристрій для телефону, бездротовий контролер Xbox і бездротова ігрова гарнітура. Індустрія живого звуку також перейшла на бездротові технології в ряді областей: управління мікшерними пультами по Wi-Fi стало звичайною справою, а звук часто передається по майданчику бездротовою мережею — наприклад, мікрофони, гітарні сигнали та внутрішньоканальні навушники. То чому ж світ студій досі прив'язаний до мідних кабелів?

Відповідь зводиться до двох факторів: затримка та якість. Затримка особливо важлива під час запису; Будь-яка помітна затримка в міксі із зворотним зв'язком може сильно відволікати під час запису, а Bluetooth, найпоширеніший споживчий стандарт бездротового зв'язку, може досягати 250 мс. Навіть сучасні кодеки з низькою затримкою мають затримку близько 40 мс, чого більш ніж достатньо, щоб відбити у вас бажання знімати. Існують аналогові бездротові системи, які взагалі не мають затримки, наприклад системи УВЧ-радіозв'язку, але для їх роботи часто потрібні ліцензії, тому вони, як правило, використовуються тільки великими концертними майданчиками та гастрольними компаніями.

При мікшуванні затримка не є такою проблемою, чого не можна сказати про якість. І хоча деякі бездротові цифрові системи здатні досягати досить низьких затримок, вони, як правило, роблять це за рахунок обмеження смуги пропускання, або за рахунок стиснення з втратами, а жоден з цих процесів вам не потрібен для мікшування.

Однією з компаній, які спробували вирішити цю проблему, стала датська компанія AIAIAI, чиї Unit-4 компактні монітори ми розглядали в журналі SOS за липень 2024 року. Крім того, що самі по собі вони були дуже хорошими моніторами, Unit-4 поставлялися з адаптером X02, який міг передавати звук бездротовою мережею на динаміки Unit-4 - з якістю 44,1 кГц/16 біт і затримкою до 16 мс - використовуючи власний фірмовий протокол W + Link. Адаптер X02 може приймати аудіосигнал як через міні-джек, так і через USB, в цьому випадку він також виступає як аудіоінтерфейс.

Незважаючи на вражаючу систему Unit-4, попит на бездротові студійні монітори, мабуть, обмежений. Якщо ви не плануєте заводити нових друзів у поїзді, то зазвичай перед студійними моніторами сидять у студії, підключивши інше обладнання до електромережі, і портативність колонок тут не така вже й важлива.

Можливо, більш корисним рішенням для високоякісного бездротового звуку з малою затримкою в студії були б навушники, і AIAIAI з цим, безумовно, згодна, оскільки відтоді вони випустили низку бездротових навушників, призначених для діджеїв та продюсерів. Мені надіслали для огляду їх нові навушники TMA‑2 Studio Wireless, хоча існує споріднена модель, випущена на кілька років раніше, Studio Wireless+ (зазвичай «плюс»-версія чогось — це пізніша модель, але не цього разу!). Третя модель, призначена для діджеїв, називається TMA‑2 DJ Wireless і пропонує підвищену вихідну потужність та «гучний звук», під яким, як я розумію, вони мають на увазі більш розширену частотну характеристику.

Серед продукції AIAIAI також є ряд провідних навушників, і вся лінійка (провідна та бездротова) повністю модульна. Таким чином, ви можете оновити пару (провідних) TMA-2 до бездротової версії, купивши необхідні модулі драйверів/приймачів та передавач (вони йдуть у комплекті). Або ви можете замінити накладні амбушюри E04 у Wireless на повнорозмірні E08, які йдуть у комплекті з Wireless+. Кожна модель поставляється з унікальною комбінацією динаміків, передавачів (для бездротових моделей), амбушюрів, оголов'я і кабелю (прямого або хвилястого, чорного або неоново-зеленого), і ви навіть можете замовити власні навушники, вибравши компоненти, які ви віддаєте перевагу. Крім ширшого вибору, це також означає, що навушники AIAIAI легко ремонтуються та переробляються. Компанія використовує перероблений пластик скрізь, де це можливо, а їх упаковка також заслуговує на похвалу за екологічність.

Передавач X03 використовує фірмовий протокол W+ Link компанії AIAIAI для бездротової передачі звуку із затримкою до 9,5 мс.
Передавач X03 використовує фірмовий протокол W+ Link від AIAIAI для бездротової передачі звуку із затримкою до 9,5 мс. Новий TMA‑2 Studio Wireless відрізняється від старого Wireless+ декількома способами (він має трохи інше оголов'я та амбушюри), але найбільш істотною відмінністю з точки зору бездротових характеристик є передавач. X03 - це новітня ітерація технології W + Link від AIAIAI, і хоча він передає з трохи гіршою якістю (стислий, з еквівалентною швидкістю передачі даних MP3 320 кбіт / с), його затримка значно нижче - 9,5 мс. Він також перевершує X02 тим, що має вбудований акумулятор, тому не вимагає окремого джерела живлення при використанні через аналоговий вхід mini-jack. Однак, як і X02, X03 може працювати як аудіоінтерфейс із двома виходами. На жаль, для нього немає драйверів Windows, а це означає, що для використання його як інтерфейс DAW в Windows необхідно встановити універсальний драйвер ASIO4All. При цьому з розміром буфера в 32 семпла мені вдалося досягти затримки менше 2,5 мс. Більш економічний для процесора розмір буфера в 128 семплів дав 3,9 мс, що в поєднанні з 9,5 мс у X03 дає дуже пристойну затримку в 13 мс - багатьом вона здасться досить низькою для запису гітар і синтезаторів, хоча, можливо, трохи повільної для моніторингу вока. Для мобільного використання, де затримка не є проблемою, навушники TMA‑2 Studio Wireless також можуть відтворювати аудіо через Bluetooth.

Розпакування виявилося несподіваним, адже, незважаючи на достатній розмір коробки, в яку помістилися навушники, всередині виявився свого роду комплект для навушників: п'ять запечатаних пакетів з переробленого пластику, що містять динаміки S11 і передавач X03, оголов'я H03, пару амбушюр E04, A01. Крім того, при реєстрації навушників ви отримуєте картку з безкоштовною ліцензією Ableton Live Lite та брошуру з інструкціями зі збирання. Складання зайняло всього пару хвилин.

Навушники AIAIAI є модульними, тому ви можете замінювати деталі або збирати навушники на індивідуальне замовлення відповідно до своїх вимог.

Ліва та права сторони навушників відзначені виїмками L і R на внутрішній стороні оголов'я. Правий блок динаміка містить порт USB-C для заряджання (AIAIAI заявляє про 20 годин автономної роботи навушників при підключенні через W+ Link або 40 при використанні Bluetooth) та чотирипозиційний джойстик. Цей джойстик забезпечує регулювання гучності (вгору та вниз на стику) для вбудованого підсилювача для навушників, а також загальні елементи керування транспортуванням мультимедіа (наступний/попередній трек, відтворення/пауза тощо) при використанні Bluetooth. Лівий блок динаміка містить вхід міні-джек для традиційного аналогового проводового використання, яке, звичайно, обходить підсилювач для навушників та DSP (див. вставку). Самі драйвери є конструкції з рухомою котушкою, що живляться неодимовим магнітом і оснащені «фірмовими» 40-міліметровими біоцелюлозними діафрагмами AIAIAI.

Передавач X03, у свою чергу, являє собою гладку пластикову коробочку розміром приблизно з запальничку Zippo, хоча і набагато легше - всього 60 г. Невелика легкість, насправді, грає йому на руку: завдяки легкості я не нервував, просто підвішуючи X03 до задньої частини синтезатора або інтерфейсу за допомогою вхідного в міне. Цей кабель також має прямий згин на одному кінці, що додатково зменшує натяг кабелю.

Заявлений час роботи акумулятора передавача складає 40 годин, і у мене ні X03, ні навушники жодного разу не розрядилися за умови, що я ставив їх на зарядку після цілого дня прослуховування. Час зарядки обох пристроїв заявлено як дві години, але оскільки я жодного разу не розрядив акумулятор, мені ніколи не доводилося заряджати його так довго!

Підключіть кабель з міні-джеком, що додається, до лівого динаміка, і вам не доведеться турбуватися про час роботи від акумулятора або затримку: TMA‑2 Studio Wireless перетворяться на звичайні пасивні навушники з рухомою котушкою. За своїми характеристиками вони типові для таких навушників: імпеданс 32 Ом, чутливість 97 дБ/мВт і частотна характеристика, типова для навушників закритого типу: з підйомом на низьких частотах нижче 200 Гц і досить вузьким піком на іншому кінці, зосередженим близько 8 кГц.

Навушники TMA‑2 Studio Wireless важать 227 г, але не виглядають дешевими. Чашки навушників можна зафіксувати в одному з дев'яти положень на оголов'ї з кожного боку, що забезпечує широкий діапазон посадки. Вони не здавлюють дуже сильно, а завдяки покриттю зі штучної шкіри з ефектом пам'яті як в амбушюрах, так і в нижній частині оголов'я, їх зручно носити довгий час. Амбушюри відносно невеликі для повнорозмірних навушників і не дуже глибокі, тому, хоча вони й охоплюють все вухо, відчуваються майже як накладні навушники, а динаміки розташовані досить близько до вух.

Що стосується звуку, вони здаються трохи меншими на граничних частотах, ніж мої звичайні закриті AKG K872, хоча ті значно дорожчі. Низькі та нижні середні частоти здаються трохи роздутими порівняно з ними, але не настільки, щоб я не зміг до цього звикнути. З іншого боку, високі частоти звучали дуже чисто: тарілки, тамбурини та скрип гітарних струн звучали виразно, але без нав'язливості.

Звукоізоляція була дуже вражаючою, можливо, навіть краще, ніж у моїх AKG (які самі по собі чудово ізолюють зовнішній світ), тому я б із задоволенням використав їх для фолдбека в безпосередній близькості від мікрофонів. Крім того, я зміг вичавити з них набагато більше гучності, ніж вважав би безпечним при використанні інтерфейсу MOTU, так що можу сказати, що ці навушники дуже підходять для барабанщиків.

Один невеликий недолік - дуже помітний шум, що передається кабелем; будь-який механічний звук від контакту кабелю з предметами дуже ефективно передавався на лівий навушник. На щастя, при використанні бездротових навушників це не проблема.

Поєднання навушників з передавачем X03 виявилося повністю автоматичним; з'єднання W+ Link, схоже, було встановлено «з коробки», і мені зовсім не довелося нічого налаштовувати вручну (хоча я іноді забував, що включений режим Bluetooth; просте подвійне натискання джойстика перемикало Bluetooth та W+ Link). З'єднання було напрочуд надійним; я міг слухати свою DAW, стоячи на під'їзній доріжці (напрочуд сюрреалістичний досвід!), а якщо я перевіряв, відходячи занадто далеко, звук просто ставав трохи роботизованим і нагадував Aphex Twin, перш ніж пропадати. Що важливо, перешкоди ніколи не були гучнішими за бажаний звук, так що ви не пошкодите вуха, якщо раптово відчуєте бажання якнайшвидше втекти від своєї DAW. Коли з'єднання повністю обривається, навушники видають дружній звуковий сигнал, попереджаючи про це. Поверніться до зони дії, і ви почуєте ще один набір звукових сигналів, і з'єднання відновиться; немає необхідності в повторному поєднанні або ще.

Що стосується якості W+ Link, я міг би переконати себе, що чую різницю на дуже високих частотах, викликану стисненням із втратами, але з таким же успіхом міг би переконати себе, що взагалі нічого не чую... Що загалом і підтверджує мій досвід порівняння високобітрейтного стиску з PCM-аудіо! Тобто якість дуже хороша і, безумовно, достатньо для створення та створення чорнових міксів, якщо не для мастерингу (для якого, звичайно, завжди можна просто підключити міні-джек).

Однією з потенційних проблем, з якою я зіткнувся на ранньому етапі, був галас. Вбудований підсилювач для навушників TMA-2 Studio Wireless був спочатку встановлений майже на максимум, що приблизно відповідало рівню, який я отримував при дротовому підключенні, але з досить помітним додатковим шумом. Зменшення гучності навушників вирішує цю проблему настільки, що шум стає нечутним, але вимагає збільшення гучності сигналу, що надходить на передавач X03 (приблизно на 12 дБ, за моїми оцінками). Підсилювач для навушників мого інтерфейсу MOTU справлявся з цим завданням більш ніж добре, але про це варто пам'ятати, якщо ви регулярно використовуєте власний підсилювач для навушників на рівні, близькому до максимального.

Висновок
При оновленні своєї системи W+ Link з X02 до X03 компанія AIAIAI, схоже, вирішила, що «майже без втрат» замість «повністю без втрат» варто вибирати заради значного скорочення затримки, і я схильний з цим погодитися. Якщо ви займаєтеся критично важливим зведенням і мастерингом, ви, ймовірно, будете дуже зосереджені на тому, що відбувається у вашій DAW, і навряд чи багато переміщатиметеся. Але, на мій погляд, бездротовий моніторинг через навушники дійсно стане в нагоді в ті моменти, коли ви, ймовірно, активніші: наприклад, ходите студією, слухаючи восьмитактовий луп і гадаючи, що буде далі. Насправді, у ті моменти, коли корисно відвести погляд від екрану — наприклад, під час твору, доопрацювання аранжування або оцінки роботи колеги, — TMA‑2 Studio Wireless може стати справді корисним студійним інструментом. Якщо ваша студійна установка здебільшого складається з різних стійок із синтезаторами, то ці навушники можуть стати ідеальним рішенням, дозволяючи вам вільно переміщатися в кріслі від одного синтезатора до іншого, не заплутуючись у витомому кабелі. Я також можу уявити, як бездротова технологія AIAIAI підходить і тим, хто грає на модульних синтезаторах, у кого і так достатньо дротів.

І останнє, що слід врахувати: завдяки їхній здатності працювати як стандартні дротові навушники в режимі W+ Link з малою затримкою, а також зі споживчими пристроями по Bluetooth, вони легко можуть стати єдиними навушниками, які вам знадобляться для студійної роботи, ігор або просто для звичайного прослуховування музики.

AIAIAI дозволяє створювати користувацькі звукові профілі.
AIAIAI дозволяє створювати користувацькі звукові профілі. Крім вбудованого підсилювача для навушників, бездротові навушники TMA‑2 Studio Wireless оснащені еквалайзером на базі цифрового сигнального процесора (DSP), який можна використовувати для налаштування тонального балансу. Для цього використовується той самий додаток AIAIAI, що і для налаштування DSP у колонках Unit-4. Для цього потрібне підключення мобільного пристрою до навушників через Bluetooth.

Програма складається з двох сторінок: одна для оновлень прошивки, а інша для звукових профілів. На сторінці звукових профілів можна вибрати одну з двох груп профілів: «Студія» та «Діджей». Кожна група містить чотири звукові профілі, а колекція «Студія» включає «Детальний», «Точний», «Природний» і «Користувач». Хоча в додатку відображаються п'ять смуг, що настроюються, AIAIAI стверджує, що це 12-смуговий еквалайзер. Частоти для п'яти видимих смуг не вказані, але позначені як «Низькі частоти», «Низькі частоти», «Середні частоти», «Верхні частоти» та «Високі частоти», кожна має діапазон ±12 дБ.

Налаштування Detailed, Accurate та Natural досить тонкі та включають різні комбінації посилення низьких та ослаблення високих частот, а профіль Custom дозволяє створити власну характеристику. Це швидкий і простий процес: досить просто перемістити вузол частотного діапазону вгору або вниз і приблизно через секунду налаштування еквалайзера оновляться. Налаштування еквалайзера запам'ятовуються під час перемикання в режим W+ Link, тому за бажання можна здійснювати моніторинг через еквалайзер із низькою затримкою через W+ Link. Однак, очевидно, що при використанні TMA-2 Studio Wireless як пасивні дротові навушники DSP-процесор не задіяний.

Зрештою, я був повністю задоволений звучанням навушників відразу з коробки і в більшості своїх тестів не використовував еквалайзер.

Плюси:
+ Якісні навушники.
+ Дуже хороший відторгнення.
+ Може працювати у дротовому та бездротовому режимі.
+ Чудовий час автономної роботи.
+ Бездротові студійні навушники дарують відчуття свободи.

Мінуси:
- Вбудований підсилювач шумить під час увімкнення.

Бездротові студійні навушники AIAIAI – це не просто новинка. Можливість стати зі студійного крісла і ходити по приміщенню, продовжуючи слухати DAW, дарує неймовірну свободу!