Купівля та вибір студійного монітора – важлива частина проектування домашньої студії. Незважаючи на акустику приміщення, саме студійні монітори формують остаточний звук студії звукозапису. Для всіх музикантів-початківців ми розповімо, як вибрати студійні монітори та на що звернути увагу.
Студійні монітори ближнього, середнього та далекого поля
Розмір та кількість динаміків у моніторах безпосередньо впливають на їхнє розташування. Монітори ближнього поля зазвичай включають два динаміки (низькочастотний динамік і твіттер), а розмір низькочастотного динаміка може змінюватись від 5 до 8 дюймів. Вони розташовані на відстані до 1,5 метра від слухача. У моніторах середнього та далекого поля кількість динаміків може варіюватися від трьох до шести, а розмір низькочастотного динаміка може досягати 12 дюймів. Такі монітори встановлюються на значній відстані і тому дуже рідко використовуються у домашніх студіях.
Студійні монітори ближнього поля
Завдяки тому, що монітори ближнього поля (1-2 драйвера, 4-8'') знаходяться досить близько до слухача, прямий сигнал сприймається значно краще, відбитий від стін та інших поверхонь. Це означає, що акустика приміщення менше впливає на звук, ніж під час використання моніторів середнього та далекого поля. До того ж такі монітори дозволяють вловлювати найдрібніші деталі та неточності міксу, які через монітори далекого поля будуть просто невиразні.
Студійні монітори ближнього поля можна монтувати на спеціальні стійки або прямо на стіл. Однак в останньому випадку майте на увазі, що звук проходитиме крізь стіл, що призведе до небажаного резонансу. Тому, якщо ви обмежені в просторі та можете встановити монітори тільки на стіл, вам слід використовувати спеціальні підставки, що захищають від вібрації, резонансу та посилення окремих частот.
Студійні монітори середнього та далекого поля
Студійні монітори середнього поля (2-4 драйвера, 6-10'') та далекого поля (4-6 драйверів, 8-12'') завдяки великим розмірам низькочастотних динаміків та ширшим смугам забезпечують дуже широке звучання в розширений частотний діапазон і доступні . Невід'ємна частина професійних студій звукозапису, особливо у кіноіндустрії. У зв'язку з тим, що вони розташовані на значній відстані від слухача і взаємодіють безпосередньо з приміщенням, перед роботою з ними слід подбати про створення оптимальної акустики, щоб уникнути ефекту дна або сильного відображення від гладких поверхонь.
Значення фазоінвертора
Студійні монітори з портом фазоінвертора
Багато виробників оснащують монітори спеціальним отвором, званим портом фазоінвертора. Рух динаміка у корпусі монітора створює значний тиск, а порти фазоінвертора виводять зайве повітря назовні. Особлива форма отворів змушує повітря резонувати дуже низьких частотах, близьких до межі відтворення. Це дозволяє розширити частотну характеристику в нижньому діапазоні, зробивши низькі частоти більш читаними, ніж повністю закритих моніторах. Однак деякі бюджетні моделі з портом фазоінвертора можуть створювати зайвий резонанс на низьких частотах, тому в закритому стані звук буде чистіше.
При виборі моніторів важливо враховувати розташування порту. Якщо вона розташована на задній стінці шафи, монітори в жодному разі не можна встановлювати біля стіни, тому що резонансне дно гудітиме і забиватиме весь спектр. Якщо ви обмежені в просторі і робочий стіл розташований біля стіни, варто віддати перевагу моделям з переднім портом або закритим варіантам.
Розташування та підключення студійних моніторів
(Правильне розміщення студійних моніторів)
Як ми вже говорили, монітори ближнього поля зазвичай розташовуються на відстані до 1,5 метра від слухача, в ідеальних умовах це 70-90 см. Відстань між моніторами має бути дорівнює відстані від монітора до слухача. Крім того, монітори повинні знаходитися в одній площині з вухами. Ось тому встановлювати їх слід на особливі стійки, які можна регулювати по висоті.
Робоче місце краще організувати у центрі кімнати. Якщо такої можливості немає, то монітори, принаймні, потрібно ставити подалі від стіни і вже точно не ставити в кут, де багаторазово відтворюватиметься звук. Монітори підключаються до виходів аудіоінтерфейсу, і вибір відповідної комутації залежить від гнізда. Багато бюджетних моніторів оснащені як балансними (XLR або jack), так і небалансними (RCA) роз'ємами, у більш серйозних моделях небалансні входи зустрічаються набагато рідше.
Підключення різних типів моніторів
Досить часто звукорежисери використовують кілька типів моніторів. Крім пари моделей ближнього та середнього/дальнього поля, це можуть бути і звичайні мультимедійні колонки. Звичайно, вони потрібні не для того, щоб почути, як трек звучатиме для більшості слухачів. Для правильного перемикання кількох пар моніторів та зручного перемикання між ними передбачені спеціальні контролери, що дозволяють вибрати потрібне джерело звуку одним натисканням кнопки.
Критерії вибору відповідних моніторів
Деякі з найважливіших характеристик:
- Розмір сабвуфера. Від цього залежить якість передачі низьких частот. Занадто маленькі динаміки не можуть повністю розкрити низькочастотну складову діапазону. Але якщо у вас невелика кімната, то використовувати монітори з динаміком більше 7" теж не має сенсу, тому щоб "розкачати" такий динамік, доводиться включати монітор на велику гучність, що викликає дискомфорт під час операції.
- Відтворюваний частотний діапазон. Чим він більший, тим краще ви чутимете найдрібніші нюанси міксу, загальне звучання буде чистішим і чіткішим, а виявити проблемні місця буде набагато простіше.
- Амплітудно-частотна характеристика. Чим він рівніший, тим більш нейтральним і чесним буде звук.
- рівень звукового тиску (УЗД). Що цей параметр, то більше вписувалося запас міцності. При тій же потужності, що вимірюється у ватах, модель з більш високим SPL звучатиме голосніше і чистіше.
- Наявність еквалайзера та вбудованого DSP. Ці додаткові функції дозволяють настроїти звучання моніторів відповідно до акустики вашої кімнати.
Корпус
Вся начинка студійного монітора знаходиться у корпусі-кабінеті. Корпуси виготовляються з різних матеріалів: залежно від моделі, це може бути дерево, пластик, ДСП, кевлар, метал.
ВЧ динамік
Верхній динамік називається твітер. Твіттер відтворює високі частоти – звідси звучать усі звуки вище 2 кГц. Свистульки виготовляються з різних матеріалів і зазвичай мають форму бані або конуса.
Вуфер
Другий динамік називається вуфером (woofer, woofer) – більший динамік, розташований під твитером. Він відповідає за відтворення низьких та середніх частот – через нього звучать усі звуки до 2 кГц.
Трисмугові студійні монітори
Деякі моделі студійних моніторів оснащені третім динаміком, який відповідає за середні частоти. Такі системи називаються трисмуговими – кожен динамік відповідає за свій частотний діапазон: верхній, середній та нижній.
За динаміками встановлено електромагніт, який приводить їх у рух. Вібрація надає руху навколишні магніти і динаміку молекули повітря, створюючи звукову хвилю — той самий звуковий сигнал, який ми чуємо. Цей пристрій дозволяє колонкам відтворювати будь-які, навіть найскладніші звукові сигнали.