У цій статті ми докладно розглянемо, як вибрати електрогітару і на що звернути увагу, щоб електрогітара зазвучала!
Електрогітара - Найпопулярніший інструмент у світі. Більшість музикантів розпочинають із неї свій шлях, і однієї такої гітари достатньо, щоб досягти певних висот майстерності і навіть виступати на сцені. Крім того, багатьох він приваблює своєю різноманітністю, дизайном та найширшими можливостями звукової емуляції дуже несподіваним чином.
Пристрій та принцип роботи
Електрогітара найчастіше виготовляється з кількох різних порід дерева, має деку, в яку встановлюються. звукознімачі, а також гучність, тембр та інші «компоненти». У електрогітари є гриф, 6 і більше струн, і в не підключеному стані сама гітара видає досить тихий і ненав'язливий звук. Справжній звук формується, коли звукознімачі вловлюють коливання, що виникають під час гри. Потім вони передають їх по кабелю на підключений комбік (гітарний підсилювач) чи активну акустичну систему.
Корпуси електрогітар
Електрогітари мають характерні форми корпусів, названі на честь легендарних виробів минулого та виробників, що увійшли до історії. На вигляд і форм-фактору вони діляться на:
Stratoсaster - Класичний, і найбільш популярний типаж, що часто має кілька синглових звукознімачів, машинку Vintage Tremolo, і односторонню голову грифа.
Gibson Les Paul – першими цю округлу форму створили фахівці з Gibson і вже потім вона стала надбанням світової культури. Оригінальні гітари Les Paul чудове та дороге задоволення, але сам по собі такий тип зустрічається часто і відрізняється великим ступенем зручності.
Superstrat - Ідеї стратокастерів у них були розвинені ще сильніше, і зараз можна зустріти безліч компаній, для яких така форма з декількома відзнаками стала фірмовою. Серед таких компаній – Ibanez, Cort, Kramer тощо.
SG – ще одне надбання Gibson, легендарна «рогата» гітара, головною конструкційною особливістю якої є цілісний корпус із єдиного шматка деревини. Таке рішення серйозно впливає вартість.
Flying V - Легка і агресивна, що нагадує наконечник стріли. Ідеально для агресивних музичних стилів і людей, які люблять мінімалізм.
Explorer - дивна і незграбна від Gibson, злегка нагадує своїми обрисами зірку полюбилася багатьом, до речі, грати на ній складні соло на нижніх ладах дійсно зручно.
Warlock - Кутаста і агресивна, що відрізняється кричучою вдачею і ідеально підходить для любителів важких музичних напрямків.
Beast - Гарна дека з дуже гострими кутами. Такі готичні моделі добре зарекомендували себе у стилях хард рок та метал. Вони мають пронизливий холодний звук і великий діапазон регулювання.
Warbeast - схожа на попередню, але верхній та нижній ріг модифікований. Застосовується на концертах рок гуртів та аматорській грі у цьому жанрі.
Гітарна мензура
Мензура гітари – це довжина робочої частини струни. Насправді, це відстань від верхньої точки опори струни на грифі (нульовий лад) до нижнього порожка, де лежить струна.
Стандартний розмір мензури, що використовується в більшості електрогітар, вважається рівним 25,5'' (647,7 мм) для гітар Fender і 24,75'' (628,7 мм) для Les Paul. Другие виробники також балансують ці показники, не ризикуючи їх міняти.
Здавалося б, різниця у довжині між цими мензурами зовсім невелика, але на практиці відчуття під час гри зовсім інші. Гітари з великою мензурою мають брязкіший, гучніший звук, а флажолети звучать трохи чистіше через відстань між ними. Великі мензури підходять для хардкорного низького ладу, де важливо надати ритму, який вразить натовп. Струни такої мензури затискаються м'якше.
Гітари з меншою мензурою звучання м'якше та тепліше, а кількість обертонів збільшено. Такі інструменти підходять для гри у різних стилях, де потрібне і «лампове» виконання, і мелодійне «соло».
Щоб гітара будувала на всіх ладах, необхідно повозитися з налаштуванням мензури за допомогою спеціальних сідел на бриджі, які можна пересувати затискними болтами або іншими способами, передбаченими виробником інструменту.
Звукоздымачі
Без звукознімачів електро- та напівакустична гітари не звучатимуть – принаймні настільки, щоб її можна було почути хоча б на невеликій відстані. Умовно звукознімач у сучасних гітарах можна поділити на два типи:
Сингли - звукознімач з однією котушкою всередині. Їх винайшли давно, але майже відразу виявився невеликий недолік — вони були досить фоновими, оскільки ловили радіоперешкоди прямо з навколишнього середовища. З того часу минуло чимало часу, а сучасні «сингли» вже дають якісний звук і пристрасно улюблені багатьма музикантами.
Хамбакери - це двокотушкові звукознімачі, які в 2 рази ширші за сингли. Завдяки особливостям намотування радіочастотні сигнали нівелюються і гітара менше фоніт.
Сингли мають яскравіший і чіткіший звук. Для порівняння, у хамбакерів зазвичай є те, що гітаристи називають «товстішим» звуком, який сприймається кругліше і тепліше. Хамбакери також мають тенденцію підкреслювати сустейн, який виробляється від деревини гітари.
У гітарах зустрічаються різні комбінації звукознімачів. Наприклад, мітка SSS вказує на те, що в деці встановлено три «сингли», а мітка HH вказує на два хамбакери. Також є комбінація HSS - один бриджевий хамбакер та два сингли. Тип встановленого звукознімача можна визначити навіть по фото електрогітари, що зручно при покупці онлайн.
Активні та пасивні датчики
Звукоснімачі перетворюють енергію вібрації струн на електричний сигнал і передають його на комбік або інший пристрій, до якого підключена гітара. Щоб сигнал із датчиків давав хоч якесь навантаження на підсилювач, на котушки пасивних датчиків намотують безліч витків дроту, що призводить до підвищеного опору та зниження якості передачі високих та низьких частот. Тому пасивні датчики звучать потужно, але звуку не вистачає повного діапазону обертонів.
В активних датчиках використовуються низькоомні котушки з невеликою кількістю витків. Завдяки їм краще передаються високі та низькі частоти, але потужності такого сигналу недостатньо для завантаження підсилювача, якщо грати дуже довгим кабелем. На допомогу приходять «підсилювачі» чи преампи. Вони встановлюються прямо в звукознімач і таким чином звук від низькоімпедансної котушки посилюється практично відразу, а не після проходження всіх кабелів. Звичайно, для живлення підсилювача потрібне живлення, тому воно вимагає від акумуляторів. Батарейки служать довго, але краще не забувати їх своєчасно міняти.
Багато гітар з активними датчиками можна перемикати між пасивним і активним режимами, що дозволяє більш ефективно використовувати можливості інструменту.
Гриф електрогітари
Тривалість звучання ноти – сустейн – дуже важлива характеристика електрогітари. Особливо, якщо ви збираєтеся щільно працювати зі смугами та вібрато. Швидке загасання може серйозно пошкодити вашу музику. Виробники гітар використовують 3 способи кріплення накладки грифа:
Бовчений, за допомогою болтів (Bolt-on)
За допомогою болтів - найпростіший, найдешевший і найпоширеніший спосіб. У нього мінімальна посадка та жорсткість, а значить і найслабший сустейн. Перевагою такої конструкції є простота заміни накладки грифа у разі поломки. При виборі електрогітари з накладкою на болти завжди звертайте увагу на густину посадки. Побачите прогалини та нерівності — сміливо проходьте повз. Тут ви не отримаєте гарного звуку. Варто зазначити, що добре зроблена болтова шийка буде трохи гірше приклеєною.
Вклеєний (Set-In, Glued)
Вклеєний гриф кріпиться до деки за допомогою епоксидної смоли. Забезпечує відмінну жорсткість конструкції, що гарантує більш тривале звучання.
Наскрізний гриф (Neck-Through)
Наскрізний гриф проходить через весь корпус і є частиною. Це найдорожчий тип кріплення. Зустрічається рідко, переважно на ексклюзивних майстрових гітарах. При такому поєднанні накладка грифа бере активну участь у резонансі, тому її матеріал сильно впливає на звучання гітари. Має найвищий сустейн. У разі несправності або пошкодження ремонт такого інструменту практично неможливо.
Також для електрогітари важлива якість накладки грифа та з якого дерева вона зроблена. Добре впливає звук виготовлення накладки грифа з різних порід клена (наприклад, хвилястого клена чи «пташиного ока») чи різних порід червоного дерева. Різні матеріали накладки грифа можуть надати звуку особливого відтінку з більшою «скляністю» або «теплотою».
Накладка грифа
Накладка — деталь гітари, яка є довгою тонкою смужкою з дерева, приклеєною до грифу з лицьового боку. При грі на гітарі музикант, щоб змінити тональність звуку, зменшує довжину частини струни, що коливається, притискаючи її до накладки.
Накладки зазвичай виготовляються з твердих порід дерева, таких як палісандр, клен, чорне дерево. Форма накладки впливає на тембр гітари і, залежно від радіусу, може бути чотирьох видів: плоска, конічна, циліндрична, змішана.
Вигин накладки регулюється за допомогою анкера: натяг анкерного стрижня дозволить зменшити вигин, а ослаблення збільшити. Через слабке натягування струн у класичних гітарах відсутній анкерний стрижень, але невеликий вигин накладка повинна мати. Особливо варто відзначити безладові накладки, що мають увігнуту форму.
Кленова накладка грифа
Твердий та м'який клен
Клен – один із найпопулярніших матеріалів. Він буває двох видів – твердий та м'який, або сріблястий. Твердий важчий і міцніший за м'який, проте м'який клен це досить тверда деревина.
Твердий клен дорожчий, тяжкий і твердий. Срібний клен дешевий і за якістю поступається твердому. Його часто можна зустріти на китайських або індонезійських гітарах.
Зернистість та текстура підвидів клена
Твердий клен може мати кілька видів текстури, які обробляються для надання красивішого вигляду. Це Birdseye, Curly, Quilted та Spalted.
Однак слід сказати, що ці візерунки не будуть помітні в конструкції накладки грифа, так як такі структури зерна погано піддаються обробці. При фрезеруванні це може викликати таке явище, коли інструменти буквально розривають волокна деревини.
Відчуття та грабельність
При виготовленні кленової накладки вона покривається лаком, і фактично ви граєте на цьому покритті, а не на самому дереві. Тому швидкість і зручність гри безпосередньо залежатимуть від якості покриття — воно може бути слизьким або липким. Звичайно, гриф можна не покривати лаком, але такий підхід вимагатиме більш серйозних заходів для догляду та більш частої заміни накладки.
Палісандрова накладка грифа
Виробники гітар часто використовують один із трьох видів палісандра - бразильський, гондураський або індійський. Бразильський палісандр має дуже яскравий та насичений колір, але цей вид знаходиться під загрозою зникнення і його продаж підлягає жорстким обмеженням. Тому в мас-маркеті знайти накладки із нього проблематично. Гондурасський палісандр дуже схожий на бразильський, але трохи світліший. Індійський палісандр темніший за гондурасський і використовується частіше.
Відчуття та грабельність
Палісандр - зернисте дерево, тому воно менш гладке, ніж клен. Ця текстура дозволить гітаристам отримати більший контроль над рухом струн, особливо в бендах та вібрато.
Накладка грифа із чорного дерева
Існує два види ебенового дерева – макассарське та габонське. Обидва ці види знаходяться під загрозою зникнення, через що його не часто можна зустріти на гітарах, наявність одного з видів накладок значно піднімає вартість гітари. Він має чорний колір та мінливе зерно. Ебонітова деревина менш зерниста, ніж палісандр, але дає більше резонансу та сустейну. Це робить звучання дуже пізнаваним, і саме за нього гітари з такими накладками цінуються колекціонерами.
Чорне дерево це щось середнє між кленом і палісандром. Він ковзає комфортно, але не так сильно, щоб втратити контроль над підтяжками. Однак майте на увазі, що свіжі прокладки можуть бути маслянистими, що деякі люди можуть викликати алергічну реакцію.
Матеріали корпусу
Матеріали, з яких виготовлена електрогітара, так само важливі, як і звукознімач, вони впливають на звучання, зберігання інструменту та його зовнішній вигляд. Найпопулярніші матеріали – вільха, липа, агат, червоне дерево, ясен, горіх, клен. Використовуються й інші породи дерева, але вони, як і раніше, користуються найбільшою популярністю.
Бубінга (Bubinga)
Таке дерево характеризує червоно-коричневий колір і переважно воно поширене в Африці. Завдяки яскравому та теплому звучанню, хоч і трохи шорсткому, досить часто застосовується при виробництві музичних інструментів. З бубінги для бас-гітар роблять грифи та деки, бо деревина важка, а для електрогітар – корпуси.
Венге (Wenge)
Є ще одна порода твердої деревини, яка має гарне забарвлення. Венге чудово підходить при виробництві накладок грифа. За своїми характеристиками має дуже високий опір до вигину і удару, має грубу текстуру. Це дуже стійка деревина. Має яскравий звук, має досить довгий сустейн, виразний верхній і багатий середній діапазон частот. Гітари, виготовлені з венге, добре підходять для будь-якого стилю музики.
Гондурасські махагоні - Порода дуже харизматична, з неї роблять більшість американських гітар. У наших краях досить рідкісне червоне дерево, тому що на сьогоднішній день ця порода занесена до Червоної книги і досить дорога під час транспортування. Подібне до нього дерево – не менш цінний кубинський махагоні, який не потрапляє до США зі зрозумілих причин.
Волоський горіх (Walnut)
Деревина щільна та важка. За звучанням волоський горіх можна охарактеризувати так: теплий тембр, верх і середні частоти найбільш виражені, але акцент в основному на середині, а верхні приглушені в порівнянні з середніми.
Зеброве дерево (Zebrawood)
Ще називають «зебрано», дерево росте тільки в Камеруні та Габоні. Таку назву деревина отримала завдяки забарвленню, де смуги від темно-коричневого до піщаного кольору перемежовуються між собою. Зебрано досить важка деревина і найчастіше застосовується для ламінування деки. За звучанням подібна до клену.
Зірікот (Ziricote)
Щільна та важка порода дерева темно-коричневого відтінку, іноді чорного з текстурою схожою на павутину. Використовується виключно для ламінування деки гітари, а не для виготовлення. Має хороший резонанс по всьому спектру частот, але верхні частоти злегка приглушені, завдяки цьому зирикот відносять до теплозвучних порід деревини.
Коа (Koa)
Це рідкісна порода деревини, яка зростає на Гавайських островах. За кольором та звучанням ця деревина схожа на червоне дерево. Низькі частоти звучать слабо, але чисто, високі пом'якшені, а середні найяскравіше виражені. Динамічний діапазон досить тонкий, тобто. дещо компресований.
Коріна або Лімба (Korina/Limba)
Ареал зростання цього виду дерева - тропіки Західної Африки. Ця деревина має чудовий колір, легка в обробці та добре полірується. Буває двох видів:
Чорна лімба має оливковий колір із чорними прожилками і по тяжкості відноситься до середніх сортів. Біла лімба має характерний зеленувато-жовтий колір деревини. Належить більше до сортів важкого дерева.
Крім кольору малюнка великих відмінностей між ними немає. Корина більш динамічна, ніж червоне дерево, але все ж таки схожа з ним за звучанням, а в діапазоні СЧ має найбільш яскравий звук. Найзнаменитіший приклад використання цієї деревини – гітари виробництва фірми Gibson, особливо їхня знаменита модель Gibson Flying V. Це дерево найчастіше застосовують для виготовлення грифів і корпусів.
Клен (Maple)
При виробництві гітар використовують європейський та американський (hard maple) клен. Американський на відміну від європейського клена має більш щільну структуру і питому вагу, а також жорсткіший і крихкий. Навіть можна сказати так, що клен, як деревина для виробництва гітари, здебільшого цінується не за акустичні властивості, а за декоративні та механічні. Чудова пружність і твердість дозволяє займати клену провідне місце як основна сировина при виготовленні грифів електрогітар, а ось велика кількість фактурних малюнків робить це дерево незамінним у виробництві декоративних топів.
Крім того, топ з клена дозволяє значно збагатити звучання основного матеріалу гітарної деки ВЧ складової. І несправедливо було б сказано, що цим його використання і обмежується - ось наприклад, відомі гітари Rickenbacker, практично повністю виготовлені з клена. А ось область застосування клена – накладки на гриф, виготовлення самих грифів, а також топів та корпусів електрогітар.
Махагоні (Mahogany)
Характерною рисою махагоні є гарний малюнок з яскраво вираженим поздовжнім свилем, глибоконасичені кольори, від червоно-коричневого до темно-бежевого. Тяжче вільхи, але легше клена. Про акустичні властивості можна сказати, що у такої деревини найбільш виражена нижня середина, яка надає звучанню гітари «м'ясну» густину.
Махагоні найчастіше використовують із різними топами, що добре підкреслюють діапазон високих частот гітари, і застосовують при виготовленні корпусів та грифів електрогітар. Виготовлені гітари з цілісного шматка такого дерева відмінно підійдуть для рок-музики, завдяки гарній атаці та сустейну та теплому тембру. Високі частоти більш м'які, легкий акцент на середніх і виражені низькі. У гітаробудуванні основними породами деревини, що часто застосовуються, є:
Африканський махагоні (Кайя) – узагальнена назва споріднених підвидів червоної деревини, що виростають біля Африки. За своїми характеристиками відрізняються несуттєво, переважно за щільністю. "Кайя" (Khaya) - комерційна назва, яка в основному застосовується по відношенню до деревних сортів, а ось більш важкі зазвичай називають "махагоні". Акустичні параметри аналогічні гондурасському махагоні.
Червоне дерево (Redwood) ця деревина характеризується як тверда та щільна з волокнистим малюнком та коричнево-рожевим відтінком. Її застосовують для ламінування як топ або шпон. Червоне дерево має теплий тембр, добре резонує, має оксамитове звучання з вираженою серединою, глибоким низом і приглушеним верхом.
Існує і багато інших порід червоного дерева, які теж непогано підходять для виробництва гітар, мербау, сапелі, косіпо та інші. У цих порід досить висока щільність, але пори менше, ніж у гондураського махагоні або кайї, а інструменти виходять з них важкими.
Лайсвуд (Lacewood)
Це дерево, що росте на території Австралії, має досить цікаву текстуру деревини, яка нагадує зміїну шкіру, де більш світлі ділянки оточені смугами червонувато-коричневого кольору. Завдяки такій фактурі часто використовується як шпон (лист деревини товщиною менше 3 мм). Звучання гітари з такого дерева буде щільним у низьких частотах, найбільш яскравим у верхньому діапазоні та складним у середній частині.
Липа (Basswood)
Це дерево за своїми властивостями трохи схоже на вільху, але при цьому може мати трохи глухувате звучання за рахунок більш пухкої та м'якої деревини, яка при сильному натисканні легко продавлюється, тому для її захисту застосовують тверді лаки. Сустейн у гітари з липи на всьому протязі буде рівний, ВЧ та НЧ пом'якшені. Завдяки цьому краще виділено основний тон та яскраво виражена середня частина спектру. Для виконання металу та року найбільше підійде гітара з декою з американської липи.
Донедавна вважали, що липа підходить лише для недорогих студентських електрогітар, проте незабаром японська фірма Ibanez у тандемі з відомим гітаристом Joe Satriani розвіяла цей поширений міф, тим самим вони показали всьому світу, як може звучати така гітара з гарною електронікою в руках. професіонала. І тому липу застосовують лише при виготовленні корпусів.
Вільха (Alder)
Найпоширеніша і дуже популярна порода дерева для виробництва та виготовлення електрогітар та бас-гітар. В основному всі відомі виробники (Jackson, Fender, Washburn, Ibanez та багато інших) на сьогоднішній день мають у своїй лінійці гітари з вільхи. Мабуть, винятком із цього списку, будуть консерватори з Gibson.
Завдяки відмінним резонансним характеристикам, майже по всьому діапазону частот (злегка більш виражених у верхах) вільха має великий попит при виготовленні електрогітар, зокрема при виробництві корпусів. Дерево легке, жовтувато-коричневого кольору зі слабко вираженими річними кільцями. Дуже цінується музикантами за гарне звучання. Вільха відмінно резонує та має збалансований тембр по всьому діапазону частот.
Падук (Padouk)
Ця деревина найчастіше застосовується для обробки або прикраси деки, ніж для виготовлення. Має фіолетово-червоний колір, рідше – оранжевий, який згодом темніє. На дотик деревина масляниста, а звучання у неї яскраве та чисте.
Палісандр (Rosewood)
Палісандр відноситься до пород тропічних дерев, причому найважчих, і тому застосовується в основному для накладок грифа, але найрідше - для виготовлення електрогітари. Усього існує кілька різновидів цієї деревини, основними з них вважаються бразильський, індійський та африканський палісандр, які відрізняються одна від одної переважно лише кольором. Дерево темно-коричневого кольору з красивими червоними або темно-фіолетовими прожилками. Текстура поверхні масляниста, завдяки цьому серед усіх дерев у палідрадра найтепліший звук. Соковите звучання, верхні частоти приглушені, а по всьому спектру гарний резонанс.
Тополя (Poplar)
Така порода дерева вважається найпоширенішою при виготовленні бюджетних гітар, тому що найкраще підходить для універсальних гітар і коштує досить дешево. Звучання у гітари з такої деревини буде чистим із переважаючими середніми частотами.
Ясен (Ash)
Традиційним деревом для гітар також є ясен. Дзвінке та прозоре його звучання нам знайоме завдяки гітарам Fender. Це дерево дуже музичне. Неймовірно, але з одного і того ж ствола різні частини дерева можуть звучати зовсім по-різному, і неможливо у зв'язку з цим знайти гітари зроблені з ясена, які мали однаковий звук.
Ясен болотяний
Досить легкий, міцний з великими порами матеріал, який чудово підходить для цільнокорпусних гітар.
Ясен білий
На відміну від болотного, трохи важче і трохи «затиснутий» в акустичних параметрах, але при цьому має відмінні декоративні особливості за рахунок необхідного розмаїття різних шарів дерева. Ясен в основному застосовують при виробництві топів та корпусів для гітар.
Читайте також: