Гітарні ефекти басистів, примочки та процесори ефектів для бас гітари

Гітарні ефекти басистів, примочки та процесори ефектів для бас гітари

Що таке "педаль ефектів"?

Педаль ефектів (Примочка, педаль) - електронний пристрій, призначений для обробки звуку музичного інструменту. Простіше кажучи, невелика квадратна коробочка, що зазвичай стоїть на підлозі перед гітаристами під час концерту. Вмикається або вимикається під час натискання.

Примочки використовують зміни звуку гітари. Чистий, необроблений звук дедалі рідше використовується у сучасній музиці. Музиканти по всьому світу постійно експериментують із різними ефектами, щоб знайти своє «звучання», і басисти не виняток. Басові ефекти потрібні не тільки для того, щоб наблизити звучання бюджетного інструменту до високої якості, а й для того, щоб додати нових фарб у відому мелодію.

Як виглядають педалі ефектів?

Будь-який ефект можна виконати як аналогової педалі в окремому корпусі. Підлоговий або, рідше, гітарний настільний процесор поєднує безліч цифрових примочок в одному пристрої. Існують також стійкові варіанти процесорів ефектів та мультиефектів, які розміщуються в апаратній стійці.

Окрема примочка "заточена" під один ефект, тому якість останнього зазвичай дещо вища за ефекти процесора. Якщо ви знаєте, як ви хочете обробляти звук бас-гітари, то вам підійде окрема педаль.

Окрема басова примочка коштує в середньому від 100$ до 200$ залежно від марки, якості звуку та багатства налаштувань.

Якщо примочка розраховані на один ефект, то якість останнього буде вищою за ефекти процесора.

Переваги:
- Дешева ціна.
- Компактність.
- Зручність у використанні при «живому» виконанні.
- Аналоговий звук.

Недоліки:
- Зазвичай лише один ефект.
- При використанні 2-х і більше педалей з'являються проблеми з перемиканням.

Ефект процесори для бас-гітари
Підлоговий гітарний процесор ефектів поєднує безліч цифрових ефектів, емуляторів підсилювачів та інших корисних примочок для бас-гітари в одному корпусі. Процесори підходять для музикантів, які хочуть експериментувати з різними звуками, використовувати різні ефекти та їх комбінації в одному пристрої. Підлоговий процесор поєднує безліч ефектів і корисних примочок.

Переваги:
- Багато ефектів в одному корпусі.
- Можливість грати у навушниках без використання комбо.
- Вбудований тюнер для налаштування гітари.
- Можливість підключення інструменту безпосередньо до пульта дистанційного керування або лінійного входу звукової карти.

Недоліки:
- Цифровий звук зазвичай поступається аналоговому.
- Деякі топові моделі досить великі.

Річкові процесори ефектів
Рейкові процесори використовуються для роботи у студії. Прийнятного на концерті якості звучання педалей недостатньо для студійного запису: педаль фонетична, має низьке відношення сигнал/шум, іноді клацає при перемиканні тощо. Рейкові пристрої призначені насамперед для звукорежисера, а не для музиканта-виконавця. У них більше можливостей настроювання параметрів звуку, ніж у концерту. Деякі річкові процесори мають ножовий контролер. А тут пристроєм керує музикант. Ціни на такі процесори найвищі.

Переваги:
- Якість звуку.
- Зручність під час роботи у студії.

Недоліки:
– Ціна.
- Не зручно використовувати у "живому" виконанні.

Типи ефектів

Може здатися, що існують сотні різних примочок, але насправді вони є модифікацією декількох основних ефектів. Ці ефекти можна розділити на чотири категорії, які ми обговоримо нижче. Ми говоритимемо лише про ефекти, які найчастіше використовуються басистами.

Еквалайзер.
Пристрій змінює баланс між різними частотами, що допомагає зробити звучання інструменту чистішим і приємнішим. Наприклад, якщо підсилювач добре посилює низькі частоти та погано середні, в результаті вийде "брудний" невиразний звук. В цьому випадку невелике ослаблення низьких частот і підняття середини зроблять звук яскравішим. На нашому You Tube каналі викладено відео огляд найпопулярнішого басового еквалайзера:

Динамічні процесори.
Ці пристрої працюють з динамікою (гучністю та м'якістю) сигналу.

Компресор
Компресор зменшує динамічний діапазон сигналу, посилюючи слабкі ноти та послаблюючи сильні. Тобто як би згладжуючи сигнал, робить перехід від ноти до ноти послідовнішим.

Компресор люблять музиканти-початківці: він згладжує помилки їхньої гри. Проте досвідчені виконавці часто використовують цей ефект для басу. Необхідність пристрою може виникнути, наприклад, при використанні різних методик прийому звуку. Як варіант? при переході від гри пальцями в районі звукознімачів до слепа (слепа) помітно додається рівень гучності. Якщо є перехід на гру пальцями, це сприйматиметься як провал звучання бас-гітари.

Обмежувач
Лімітер згладжує піки у грі басиста, роблячи звук плавнішим без втрати динаміки. Педаль добре показує себе в техніці гри наосліп і поп-рок. Цей ефект, на відміну від компресора, не підтягуватиме ноти, що слабко звучать, а лише «зрізає» піки при активній грі. Але основний сигнал залишиться недоторканим.

Виробляючий шум
Шумодавець робить тихий звук ще тихіше. Він може придушувати шум фону, коли ви не граєте.

Вау-вау
Вау-вау ("вау-вау", "квакушка") - звуковий ефект, що дозволяє динамічно змінювати тон. По суті пристрій є параметричним фільтром, в якому педаль змінює центральну частоту піку.

Синтетичні ефекти

Distortion
Дісторшн - у перекладі з англійської як "спотворення" або "порушення". Це всім відомий рев гітари - різкий та брутальний. Спотворення вважається синтезуючим ефектом, оскільки воно, як і раніше, додає до високочастотного сигналу. В результаті звук стає грубішим і «сирішим», хоча окремі екземпляри при роботі з бас-гітарою створюють дуже приємне звучання. Більшість спотворень має двосмуговий еквалайзер і регулятор балансу між «чистим» і перевантаженим звуком, чого немає в гітарних приводів.

Overdrive
Овердрайв - це підвид спотворення, що імітує навантаження лампи. Це плавне амплітудне обмеження, коли вершини синусоїди зрізаються не прямою лінією, а плавно закруглюються. Можна сміливо сказати, що овердрайв це легке спотворення. Це додасть «хрускіт» до звуку вашої бас-гітари.

Фузз
Фузз (fuzz) – ще один родич дисторшну. Це дуже сильне навантаження звуку. Так як фузз різко змінює звучання гітари, його добре використовувати під час вступу чи соло.

Octaver
Octaver (октавер) — додає до сигналу його копію, яка вища або нижча від основного тону на одну або дві октави. Ефективна річ, якщо ви граєте високо на грифі. Ви можете переходити від високих нот до низьких, не гаючи часу. При використанні октави створюється враження, що замість одного інструменту грають одразу два в різних октавах.

Бас-синтезатор
Бас-синтезатор (basssynthesizer) поєднує в одній педалі безліч звуків аналогових синтезаторів. Він трансформує класичне звучання бас-гітари в сучасне та оригінальне, що використовується у найпрогресивніших напрямках музики.

Відстрочені ефекти

Затримка
Затримка (delay) - звуковий ефект, що імітує явне згасання вихідного сигналу. Він формується в такий спосіб. Додається одна або кілька копій вихідного сигналу із затримкою часу.

За принципом дії затримка схожа на реверберацію і відрізняється від неї часом затримки, що триває не менше 50-60 мілісекунд (мс).

Chorus
Хор імітує хорове звучання музичних інструментів. Ефект реалізується шляхом додавання до вихідного сигналу власної копії, зсунутої за часом на 20-30 мс, причому час усунення постійно змінюється. Складається враження, що ніби грають кілька басистів.

Фленджер
Фленджер нагадує звук. Принцип дії аналогічний Хорус, але відрізняється від нього часом затримки (5-15 мс) і наявністю зворотного зв'язку (зворотного зв'язку).

Додаткові педалі

Ді бокси
Ді-бокси є трансформатором з підсилювачем. Незамінний на концертах під час підключення до лінії дистанційного керування. Вирівнює опір та вхідний/вихідний сигнал, прибирає шуми. Dibox часто вбудовується в басові підсилювачі чи процесори.

Підсилювач
Підсилювач Це зв'язувальна ланка між інструментом та підсилювачем. Він надає основне забарвлення звуку. Підсилювач майже завжди використовується під час студійного запису. Застосування в концертній практиці або на репетиціях залежить від класу підсилювача, частково від самого інструменту (багато сучасних бас-гітар має вбудований активний темброблок з підсилювачем) і, ймовірно, від звички.

Як підключити педалі ефектів?

Найпростіша схема підключення виглядає так: провід бас-гітара-примочка-провід гітари-підсилювач.

Якщо ви використовуєте кілька ефектів, між кожним із них має бути додаткова гітарна струна. Робота з процесором не потребує зайвих дротів, адже всі ефекти будуть в одному пристрої.

Просунуті музики використовують так звану fx loop: підключають якісь примочки після підсилювача, але вже до підсилювача.

Схема підключення петля ефектів

Ланцюжок ефектів
При створенні ланцюга впливів важлива послідовність підключення примочок. Зазвичай ставлять коробку та компресор, перевантажують покращеним оптимізованим сигналом, підключають модулятори та синтезатори. Еквалайзер може стояти як на початку, так і наприкінці ланцюжка.

Такі ефекти, як хорус та ділей, повинні застосовуватися з особливою обережністю. Без додаткової підрізки нижньої частоти виході може бути звукова каша. Пам'ятайте: барабани та бас-гітара – основні інструменти ритм-бенду.

Існують різні способи обрізання нижньої частоти для проходження звуку через хорус та ділей. Найпростіше трохи підрізати бас на інструменті або еквалайзері (він зазвичай очолює ланцюжок ефектів). Елегантніше та правильніше поставити перед ефектом ще одну електронну ланку у вигляді активного кросовера. Останній поділяє сигнал на дві складові. Він пропускає нижню смугу повз ефект халату, і ця смуга надходить на вхід наступної ланки ефектів. Тобто. ефект роботи працює лише з верхньою смугою. Таким чином, вдається зберегти специфіку звучання бас-гітари.

Аксесуари

Отже, ви дізналися, як зробити педалі ефектів, самі вибрали ефекти і зрозуміли схему їх підключення. Тепер поговоримо про те, які пристрої необхідні для роботи схеми.

Гітарний кабель
Гітарний кабель – головний вимикач примочок. У найпростішому випадку вам знадобиться два дроти: від басу до ефекту та від ефекту до підсилювача. Посилання на товари у каталозі.

Блок живлення
Для підключення педалей або процесорів до мережі 220 В потрібен блок живлення, тому що він зазвичай не входить до комплекту. Посилання на товар у каталозі.

Педалборд
При використанні кількох окремих педалей може знадобитися педалборд. Це спеціальна сумка, або чохол, для зручного перенесення та зберігання педалей. У педалборді вони завжди будуть з'єднані один з одним і залишиться лише підключити до них бас.