Музичні тарілки для ударних установок (барабанів) - особливості вибору

Музичні тарілки для ударних установок (барабанів) - особливості вибору

Тарілки – ударний музичний інструмент із невизначеною висотою звучання. Тарілки для ударних відомі з найдавніших часів, зустрічаючись у Китаї, Індії, пізніше у Греції та Туреччині.

Є диском опуклої форми, виготовлений з спеціальних сплавів шляхом лиття і подальшого кування. У центрі тарілки є отвір, призначений для закріплення інструменту на спеціальній стійці або прикріплення ременя.
Тарілки разом зі збільшенням групи ударних в оркестрі, ймовірно, вперше з'явилися в партитурах Глюка. Наприкінці XVIII століття, у період Гайдна та Моцарта тарілки (разом з великим барабаном та трикутником) в оперних партитурах зустрічалися рідко, лише з метою відобразити варварський чи турецький колорит (див. Яничарська музика). У симфоніях вони зустрічаються єдиний раз, у «Військовій Симфонії» Гайдна, що було винятком на той час. У концертних творах другої чверті ХІХ століття тарілки потрібні дедалі частіше, вже у всіх партитурах. Берліоз скаржився на недосконалість оркестрів на той час: «Тарілки завжди були або тріснуті, або вищерблені». В останні десять років XIX століття як новий ефект в оркестрі стають різкі удари по тарілці паличкою або «цвяхом» від трикутника. Дебюссі у своїх партитурах отримує дуже тонкі ефекти, ледь вловиме тремоло тарілок, що з'являється і зникає.

Серед основних прийомів гри: удари різними паличками та калатушками по підвішеним тарілкам, удари парних тарілок один про одного, гра смичком. Звук припиняється від прикладання музикантом тарілок до своїх грудей.

Як правило, удари тарілок припадають на сильну частку, одночасно з великим барабаном. Їхні партії пишуться поруч. Звук тарілок у forte різкий, блискучий, дикий, у piano — таємниче шелестячий і набагато м'якший. В оркестрі тарілки насамперед динамічно підкреслюють кульмінацію, але нерідко їхня роль зводиться до барвистої ритміки або спеціальних образотворчих ефектів.

Одним із найстаріших виробників тарілок та музичних інструментів загалом, є Avedis Zildjian Company, заснована Аветісом Зілджіяном у 1923 році.

На жаргоні музиканти іноді називають комплект тарілок "залізом"

Будова тарілок
Якщо взяти тарілку в руку, придивитися, а також погладити і помацати :-), ми безперечно побачимо купол. У самій середині купола зазвичай розташовується отвір, необхідне кріплення тарілки. Поруч із куполом знаходиться тіло тарілки, так звана ride-зона. Край тарілки тонший, його називають ударною або crash-зоною.

Усі три частини (зони) тарілки в руках справжнього барабанщика перетворюються на ігровий простір. І якщо у вас все гаразд з головою і фантазією, ви зможете здивувати оточуючих не просто віртуозною грою, а й кількістю різноманітних звуків, що витягуються з розкотеної болванки, що стала твором мистецтва - тарілкою, яку ви тримаєте в руках!

Отже, барабанщик може вдарити в одну із трьох зон, від яких залежить звучання тарілки:
- Гра в купол народжує дзвін, що відрізняється від інших. Це покращує динаміку гри;

- Гра у ride-зоні розкриває звук тарілки не відразу. Це так званий ping із обертонами, властивими саме цій тарілці, тому тут звучання чіткіше. Вдаряють сюди в основному головкою палиці та ведуть ритмічну партію (наприклад, під час приспіву);

- Гра у crash-зоні демонструє повний звук тарілки. Це її найтонша і найгучніша частина, так що тут чіткість знижується за рахунок збільшення гучності. Сюди музикант б'є постійно, виділяючи синкопи, стоп-тайми, початок або кінець пісні. У край можна рубати, щоб підняти динаміку виконання найгучніший рівень.

Сучасні барабанщики, коли грають соло на тарілках, можуть також після удару в край у ритмі композиції притулити до цоколя долоню і робити звукову хвилю (спробуйте!).

Що впливає на звучання тарілки?
Два параметри, що впливають на звучання тарілки, – це розмір та її вага (товщина).

Розмір тарілки – це її діаметр, який вимірюють у дюймах і позначають значком”. губляться, хоча в невеликому клубі їх буде досить чутно.Значення також має розмір купола: тарілки з більшими, більш профільованими куполами виробляють більше обертонів, тому грають дзвінкіше і голосніше.

Вага (товщина) впливає на гучність звуку, загальне звучання та потужність тарілки. Тонкі інструменти мають швидку атаку та звучать соковитіше. Їх добре використовувати на тихій та середній гучності, не вдаряючи на всю силу.

У важких тарілок звук ширший і гучніший, ударяти по них потрібно на всю силу. Тяжкі crash"и дають велику атаку і краще прорізають, а важкі hat"и і ride"и народжують чітку і ясну артикуляцію, так що чути кожен удар. Середні тарілки є компромісним рішенням на всі випадки життя. Але щоб отримати максимум різноманітності, краще мати і товсті та тонкі тарілки.

Профіль тарілки (profile) - важливий параметр: чим він більший, тим вище звучання. Від звуження і товщини металу в ньому (taper) залежить звук: чи буде він більш crash'євим або ж більш ride'овим. Край тарілки може бути вигнутий вгору або вниз (такі тарілки називаються сhina, або «чайники»).

Зараз модно робити тарілки з дірками, клепками, бубонцями – це все впливає на тембр звучання та кастомізує його. Тарілки з дірками дають звучання між china"ой і crash"ем, ride"и з клепками хороші в джазі, вони «сиплють» так, що мама не горюй! А бубонці на hat'е підходять для безумців, яким мало звуку простого hat а.

За формою тарілки можуть бути різні. Купол зазвичай буває у формі чаші чи соска, але його розміри можуть коливатися від mini-cup до половини радіусу тарілки. У поширених видів купол найчастіше має форму чаші та діаметр порядку 1/5 від діаметра тарілки.

Дорогі тарілки професійних серій спочатку відливають, потім отримані болванки кують, обробляють різцями, роблячи на поверхні звані звукові борозни, від яких залежить звучання. Особливо цінуються тарілки, виготовлені повністю вручну. Їхній комфортний і теплий звук часто називають «ламповим». Пояснюється це просто: розмір і розташування ударів кування досить важливі, і чим різноманітні звукові борозни, тим соковитіший і цікавіший звук. У тарілок, вироблених вручну, розташування та сила ударів кування більш різноманітні та непередбачувані.

Тарілки, що виготовляються машинним способом, теж різні, але схожі по звуку один на одного.
Тарілки для ударних роблять із самих різних сплавів. Виділяють чотири основні, але в основі кожного з них лежить мідь: дзвонова бронза (bell bronze), ковка бронза (malleable bronze), латунь (brass) та нейзильбер (nickel silver - сплав міді, цинку та нікелю).

Тарілки учнівських серій штампуються з листової бронзи, але вони можуть пройти процес кування і обробки різцем. Тож у цих серіях трапляються гідні екземпляри.

Сучасне маркування тарілок включає серію, вагу, тип тарілки та діаметр.
Наприклад, маркування 16" 2002 Thin Crash говорить про наступне: 2002 – найменування серії тарілок фірми Paiste; Thin – вказівка на вагу тарілки; Crash – тип тарілки.

Вага тарілки, як правило, позначають так:
- extra-thin (надтонкий) або paper-thin (тонкий як папір);
- Thin (тонкий);
- medium thin (напівтонкий);
- medium (середній);
- medium heavy (напівважкий);
- heavy (важкий);
- extra-heavy (надважкий).

Іноді можна зустріти такі позначення ваги:
- studio (для студії – medium thin, напівтонкий);
- stage (для концерту – medium heavy, напівважкий);
- rock (для року – heavy, важкий);
- power (потужний – heavy, тяжкий);
- Metal (для металу – extra-heavy, надважкий).

Також маркування може містити наступні слова: bell (дзвоновий), bright (яскравий), brilliant (блискучий), crush (нищівний), dark (похмурий), deep (глибокий), dry (сухий), fast (з швидкою атакою), full (повний), fusion (фьюжн), light (легкий), power (потужний), projection (прорізуючий), thrash (пробивний), tight (щільний), trash (брудний).

Види тарілок

Тарілки типу креш (crash)
Звучать потужно і використовуються переважно для акцентів, в оркестрах грають парами (звук витягають шляхом удару тарілок один про одного).

Тарілки типу креш (crash)
Тарілки crash можуть бути різної ваги, від найтонших до дуже важких, але край тарілки завжди досить тонкий. Для профілю цих тарілок характерна найбільша товщина у купола, що плавно зменшується до краю, за рахунок цього crash'и мають щільний широкосмуговий звук. Типовий розмір (діаметр) – 16" або 18". Великі виробники пропонують тарілки від 14" до 20", а при виконанні на замовлення діаметр може бути від 8" до 28". Пари оркестрових тарілок зазвичай мають діаметр від 16" до 21".

Тарілки типу хай-хет (hi-hat)
Hi-hat є парою тарілок (за профілем таких же, як crash, але зазвичай трохи товщі), закріплених на спеціальній стійці з ножним механізмом, що дозволяє вдаряти однією тарілкою об іншу. Розрізняють відкрите та закрите положення. Звук витягають як ударом палички в обох цих положеннях, так і шляхом натискання ногою на педаль, внаслідок чого тарілки вдаряються один про одного. Деякі барабанщики використовують два crash"а і намагаються тим самим домогтися звучання старих шиплячих hat"ів середини XX століття. Також іноді зустрічаються hat'и з отворами в нижній тарілці і зігнутою поверхнею. Ці технічні хитрощі сприяють швидкому відтоку повітря та чіткішому звучанню.

Зазвичай використовуються 13" та 14" тарілки, а для важкої музики зустрічаються і 15".

Тарілки райд (ride)
Ride застосовують для позначення тарілок із ударних партій. Раніше виробники не ділили тарілки на ride"и та crash"і, їх просто розділяли за вагою та діаметром. Кожен музикант сам вибирав, яка тарілка і для чого підійде у грі.

Чим більше і товщі ride, тим краще він звучить у гучнішій музиці. На відміну від crash'ей край тарілки ride зазвичай досить товстий.

Найчастіше зустрічаються ride'и діаметром 20", але стандартними вважаються розміри від 18" до 22". Великі виробники виготовляють ride'и діаметром від 16" до 26".

Тарілки типу сизл (sizzle)
Тарілки типу sizzle (у перекладі з англ. «шипіти», «шкварчати») – це ride"и, до яких для зміни звучання додані якісь «брязкальця», найчастіше заклепки або ланцюжка. Подібні тарілки, яким пророкували велике майбутнє в Наприкінці 1980-х і на початку 1990-х, пережили пік своєї популярності, так і не ставши заміною ride-тарілкам.

Тарілки типу сплеш (splash)
Дуже тонкі та маленькі тарілки. Їхня товщина не змінюється від цоколя до краю, тому видають вони шиплячий акцентований звук.

Splash-тарілки використовуються для гри акцентів, найчастіше синкопійованих, причому грають за ними дуже жорстко.

Діаметр splash-тарілок - від 6" до 12", найпопулярніші розміри - 8" і 10".

Тарілки типу чайна (china)
Тарілки мають брудне гучне звучання. Їхній край вивернуть нагору проти основного напрямку вигину тіла, яке саме практично не змінює товщину від купола до краю. У ударній установці вони вважаються ефект-тарілками, призначеними для гри як crash-, так і ride-партій. Але для останніх потрібен купол, тому деякі china здаються вивернутими. Барабанщик Rolling Stones Charlie Watts використовує china замість crash, і це не бентежить. До того ж він вішає тарілку неправильно, вигнутим краєм вгору, ніби спеціально хоче розколоти її ціпком. Але в звуковій палітрі колективу це звучить приголомшливо.

Тарілки china випускаються з діаметром від 6" до 27". Тарілки розміром 12" і менш часто називають china splash або mini chinese.

Тарілки типу swish та pang
Це тарілки так званої китайської групи, призначені для гри ride-партій. Вони з'явилися в результаті співпраці Gene Krupa та фірми Avedis Zildjian Company.
Swish найчастіше використовують із клепками, що надає звучанню потужних брудних відтінків. Звичайні розміри для тарілок swish – від 16" до 22", а для pang – від 18" до 20".

Наприкінці XX століття інтерес до цих тарілок зовсім впав, проте на початку 2000-х вони знову з'явилися в каталогах провідних виробників, наприклад, Zildjian і Paiste, а pang-тарілки можна придбати у менш відомих фірм, наприклад, Istanbul.

Як доглядати за тарілками
На ринку є безліч спеціальних миючих складів. Вони справді добре справляються зі своїм завданням, але коштують досить дорого. Тому можете скористатися звичайним господарським милом та поролоновою губкою. Головне — не використовувати жорсткі чи металеві засоби (це поставить хрест на зовнішньому вигляді, так само як і на звучанні тарілки). Мийте тарілку під струменем води плавними рухами по колу, починаючи з центру та збільшуючи діаметр. Коли видаліть всі сліди від палиць та пальців, протріть тарілку м'якою тканиною і дайте їй висохнути до кінця.

Якщо здійснювати цю процедуру після кожного концерту, тарілка довго виглядатиме гідно.

Ще кілька корисних порад:
- Зберігати тарілки краще у горизонтальному положенні. Якщо ставити їх вертикально, рано чи пізно вони покоробляться.
- Не варто класти тарілки одна на одну. Якщо в цьому є необхідність, прокладайте між тарілками шар м'якої тканини.
- Не заощаджуйте на чохлі для транспортування: він допоможе зберегти тендітні тарілки.

Актуальні моделі: тарілки для ударних установок