1963 став роком потрясінь, що змінив світ. Мартін Лютер Кінг сказав свою знамениту промову "У мене є мрія". Президент США Джон Ф. Кеннеді було вбито. The Beatles випустили свій перший альбом, а Decca підписала контракт із невідомим гуртом The Rolling Stones. Що з ними сталося?
Тим часом у місті Хоуп, штат Арканзас, США, якийсь Пол Ст. Кліпш працював над створенням La Scala – трисмугової повнодіапазонної рупорної акустичної системи з дуже високою чутливістю 103 дБ. Ця компактна і доступніша версія потужного K Horn цього бренду користувалася величезною популярністю.
Сучасний «Ла Скала», що випускається вже понад шістдесят років і, як і раніше, процвітає, був значно модернізований, але його основні розміри, форма і конструкція залишилися практично незмінними. Хоча за американськими мірками це досить великий динамік, для справжнього повнодіапазонного рупора «Ла Скала» все ж таки замалі. Остання версія AL6, мабуть, є найрадикальнішим оновленням, яке цей динамік зазнав з моменту своєї появи шість десятиліть тому.
Бас тепер поширюється вниз до 40 Гц, замість 50 Гц у попередніх моделях. Цього вдалося досягти рахунок зменшення діаметра низькочастотного динаміка з 15 до 12 дюймів і додавання в корпус фазоинверторных отворів. Оригінальний експоненційний середньочастотний рупор довжиною 60 см (2 фути) був замінений значно коротшим рупором Tractrix з 3-дюймовим компресійним драйвером K-II33-HP. Середньочастотний рупор має підняті секції, які головний конструктор Klipsch Рой Дельгадо називає "технологією Mumps". Метою є більш широка дисперсія та менш різкий відгук. Модернізований високочастотний рупорний динамік K-771 тепер оснащений подовженою фазовою заглушкою для більш плавного звучання на високих частотах.
Новий AL6 може працювати від одного підсилювача через вбудований пасивний кросовер, так і від трьох підсилювачів через зовнішній електронний кросовер Klipsch Heritage AL6. Він включає DSP-процесор і тимчасову затримку для поліпшення фазової когерентності динаміків.
Головною перевагою театру «Ла Скала» Кліпша завжди була тактильна безпосередність та ефект присутності. Хочете відчути, як гурт грає наживо прямо у вас у вітальні? Тоді це для вас. Добре, але як щодо забарвлення духових інструментів? Хіба це не «коробкове», «кричуче» та тонально жорстке звучання, як зазначали деякі критики протягом багатьох років?
Тепер уже нема. Можливо, подібні критичні зауваження можна було б адресувати раннім колонкам театру «Ла Скала» приблизно сорокарічної давнини, але пізніші модифікації пом'якшили тональні аномалії, не жертвуючи яскравим ефектом присутності та впливу, які зробили цю акустичну систему знаменитий. Оновлені середньо- та високочастотні динаміки забезпечують ширшу діаграму спрямованості та практично позбавлені помітного забарвлення. Тим не менш, ця акустична система не надмірно вишукана і не вишукана - вона справляє сильне враження, з чіткою атакою, що імітує звучання живих інструментів.
Прослуховування почалося з пасивного режиму роботи акустичних систем, підключених до одного підсилювача Synthesis A100 Titan. Він оснащений вісьмома вихідними лампами KT-66, що забезпечують потужність 100 Вт на канал. Однак висока ефективність AL6 дозволяє використовувати його, наприклад, з підсилювачем потужністю 15 Вт і все одно грати дуже голосно. Джерелом звуку послужив мережевий плеєр Hifi Rose RS151. Я почав із чогось атмосферного – запису піаніста Ланга Ланга, який виконує композицію Evocation з Альбенісу» сюїти «Іберія.
Фортепіано звучало повно, насичено та жваво, з плавними середніми та верхніми частотами. Презентація була збалансованою, чіткою та виконана з повною легкістю. Пікові значення досягали близько 67,4 дБ, але фортепіано не звучало надто яскраво чи голосно. Звучання було приємним, звучним та насиченим. Несподівано наприкінці п'єси Лан Лан підвівся і пішов зі сцени. Його кроки звучали напрочуд реалістично, ніби хтось справді був присутній у залі.
Третя частина Шостаковича - 15-ї симфонії у виконанні Сантту-Матіаса Рували та Королівського оркестру Концертгебау стала разючим контрастом. Яскраве, різке оркестрування було виконане в відповідній чіткій, різкій манері, звучаючи вражаюче блискуче і тактильно. У виконанні Королівського оркестру Концертгебау третина Брамса й 2 симфонії на новому записі Deutsche Grammophon із сером Джоном Еліотом Гардінером звучала вишукано. Вона була чудово насиченою та об'ємною, але при цьому бездоганно деталізованою. Музика була тонально природною, з приємними дерев'яними тембрами та безліччю найтонших деталей.
Стереообраз виявився напрочуд точним. Я говорю «на подив», тому що великі, широкі колонки, такі як AL6, зазвичай створюють стереообраз з широким, узагальненим розподілом, який не відрізняється ідеальною точністю. Тим не менш, ця акустика була дійсно хороша, набагато краща, ніж очікувалося. Звукова сцена була чітко окреслена. Я регулярно чую K Horn – з тими ж середньочастотними та високочастотними динаміками, що й у AL5 La Scala – але вони не забезпечують такого ж високого дозволу стереообразу, як нові AL6.
Людський голос — хороший тест на забарвлення звуку. Створюючи враження, що співаки і піаніст грають прямо перед вами.
У новому виконанні La Scala дуже чітко видно тонкі зміни настрою та атмосфери. Я зіграв Vexilla Regis, вступ до Via Crucis, та тоді відразу перейшов до сьомого треку, Sancta Veronica. Відбулася ледь помітна зміна: здавалося, що співають уже не ті самі виконавці. Начебто співаків стало на одного-двох менше, або їхнє розташування перед мікрофонами змінилося. Пізніше я порівняв обидва треки на своїх навушниках Klipsch Cornwall IV і теж відчув невелику зміну, але контраст був не таким вираженим, як AL6.
Цю акустику складно втиснути у рамки. Вона не припиняла мене дивувати на широкому музичному діапазоні. Звук міг бути плавним, приємним і вишуканим, а наступної хвилини — яскравим, відчутним і наполегливим. Суть кожного запису було розкрито. Хоча баси трохи глибші, ніж у попередньої моделі AL5, бас не надто розширений. Якість низьких частот чудова — мелодійна, артикулована і швидка, — але по-справжньому глибокого басу немає.
При виконанні пісні I'm an Old Cowhand із Сонні Роллінса альбому Way Out West саксофон звучав багато і соковито, а Шеллі Менн барабани звучали чітко. Однак акустичний контрабас Рея Брауна був зміщений назад і підібганий - мої Cornwall IV дають помітно більш потужний і насичений бас. Слухаючи з відстані близько 8 футів від колонок, я перейшов у далеку частину кімнати, приблизно на 12 футів тому. Бас Брауна відразу ж став глибшим, жирнішим і менш заглибленим. Таким чином, віддалений від AL6 діапазон допомагає досягти більш насиченого басу. Як альтернативу можна додати сабвуфер.
Пасивний проти активного
Перехід на активну систему передбачав заміну лампового підсилювача Synthesis на транзисторний підсилювач Musical Fidelity M6s та семиканальний підсилювач потужності M6x 250.7. Переналаштування зайняло близько десяти хвилин і вимагало від'єднання шести коротких кабельних з'єднань від кожної колонки. В активній системі кожна колонка харчується від свого власного підсилювача, без кросоверів у сигнальному тракті. Результати були більш сфокусованими та миттєвими, з більш рівним тональним балансом. Звук також здавався чистішим і вишуканішим.
Альбом In My Life з альбому The Beatles Rubber Soul звучав дуже добре в пасивному режимі, але активний режим посилив чіткість і безпосередність. Звучання стало ще більш вираженим, а голос Джона помітно чистіше. Як не дивно, у пасивному режимі його вокал звучав трохи шорстко. Соло Джорджа Мартіна Elizabethan piano в активному режимі було більш відчутним, і я виразніше чув ледь помітні фонові вокальні партії. Стереосцена була чітко поділена на ліві та праві партії, голоси та інструменти були більш точно поділені.
Цікаво, що у деяких записах активний режим іноді здавався трохи менш наполегливим, ніж пасивний, створюючи оманливе враження, що активний режим трохи приглушений. Але це негаразд. Активний режим був помітно динамічніший і сфокусованіший за пасивний, а також чистіший. Крім того, він звучав точніше, через що пасивний режим здавався трохи розмитим і невизначеним, хоч і не неприємним. Активний режим був відвертішим, прибираючи все сміття. Він дозволяє чути все більш чітко, в основному на краще, але іноді і на гірший.
Активний кросовер Klipsch Heritage AL6 (£3499) оснащений двома ручками, що регулюють гучність низькочастотного та високочастотного динаміків. Вони схожі на регулятори тембру, але не зовсім. Замість того, щоб вибірково посилювати або послаблювати низькі та високі частоти, вони змінюють вихідну потужність динаміків. Збільшення регулювання басів робить низькочастотний динамік гучнішим, але немає збільшення глибини басу щодо більш високих частот. Я був загалом задоволений пасивним балансом низьких і високих частот, але в активному режимі я іноді волів додати трохи більше високих частот. Наприклад, на Telephone Line з альбому ELO 1976 A New World Record збільшення вихідної потужності високих частот на +2 дуже допомогло. Цей запис трохи перевантажений, тому підвищення рівня високочастотного динаміка дало різницю, що стоїть.
Повертаючись до класики, Малера П'ята симфонія (живе виконання на Люцернському фестивалі 2004 року під керівництвом Клаудіо Аббадо) виявилася дуже пізнавальною і продемонструвала переваги активного мікрофонного методу з точки зору динамічного діапазону. методом, створювала відчуття, ніби ви слухаєте музику з диригентської трибуни.
Я грав на трохи вищих рівнях гучності, піки сягали близько 73 дБ. До кінця твору рівень вражаюче зріс до 77 дБ. Ух ти! У музичному плані все було захоплююче та захоплююче. Повернення до пасивного режиму було схоже на переміщення п'ятнадцять рядів назад у залі. Музика звучала, як і раніше, жваво, але вже не так концентровано та інстинктивно. Кульмінації не вирували і не наростали з тією ж лютою інтенсивністю, як в активному режимі. Навпаки, пасивний режим відчувався трохи більш розслабленим та комфортним. Іноді активний режим був майже надто інтенсивним.
Активний кросовер AL6 також може зробити прослуховування на низькій гучності приємнішим, дозволяючи підвищити високі частоти. Завдяки своїй ефективності La Scala має природну швидкість і динамічність; проте чутливість вуха до високих частот знижується зі зменшенням гучності. При прослуховуванні на низькій гучності збільшення гучності високочастотного динаміка, скажімо, до +3 або вище, надасть звуку додаткового ефекту присутності і зробить його більш чітким.
Якщо б у мене була пара AL6, я б із задоволенням використовував їх пасивно. Цілісний і однорідний звук із більш повними та глибокими басами. Сидіти ближче теж можна, але це може бути неоднозначно.
Рупорні динаміки мають природну напористість, а середньочастотний і високочастотний динаміки з рупорним навантаженням звучать проникливо і потужно. Сидячи приблизно за 6 метрів від себе, я дуже люблю свої Cornwall IV. Однак, коли я сиджу за письмовим столом, приблизно за 1,8 метра, вони звучать трохи наполегливо. Звичайно, це справа смаку, адже слух у всіх різний. Деяким слухачам подобаються місця у першому ряді, іншим — трохи далі. Просто пам'ятайте, що активний звук забезпечує додаткове фокусування та ясність, а також посилює динамічну атаку, що посилює природну безпосередність рупорів.
Попередній підсилювач/підсилювач потужності Musical Fidelity M6s/M6x 250, який я використав для активного звуку, хоч і не такий вишуканий та складний, як Synthesis Titan 100, показав себе винятково добре. В цілому він звучав краще, ніж пасивний варіант, незважаючи на перевагу лампового підсилювача. Однак дуже важливо вибрати підсилювач з низьким залишковим шипінням або гулом. Synthesis T100 був практично безшумним, але комбінація середніх частот давала легке шипіння навіть на мінімальній гучності. Надвисока чутливість AL6 дозволяє це помітити.
Вердикт
Оновлення класики завжди ризиковане, але дизайнер Klipsch Рой Дельгадо зробив фантастичну роботу, створивши нову AL6. Він посилив усі численні переваги La Scala, одночасно згладивши її недоліки та обмеження. Вона не обов'язково відповідає рівню висококласних акустичних систем, спеціально оптимізованих для прослуховування у ближньому полі, але для тих, хто грає у великих приміщеннях, здатність цієї акустики створювати потужний звук за невеликої потужності практично неперевершена. А якщо ви любите гучність, нова La Scala здатна видавати звуковий тиск 120 дБ із вкрай низьким рівнем спотворень. Крім того, її можна відтворювати тихо, і при цьому звук буде щільним та сфокусованим.
Ця колонка неймовірно універсальна та блискуче відтворює широкий спектр музики. Як шанувальник класичної музики, відсутність забарвлення та музична артикуляція роблять її неперевершеною як під час відтворення голосу без підсилювача, так і відтворення натуральних акустичних інструментів. При цьому вона однаково добре підходить як для джазу, так і гучного року. Таким чином, ця нова колонка Klipsch — відмінне придбання, враховуючи, що вона забезпечує звучання, яке можна порівняти з колонками, які коштують у п'ять разів дорожче, у відповідній кімнаті, особливо в активному режимі. Отже, якщо вам пощастило з грошима та простором, то це просто необхідно.
Огляд акустичної системи Klipsch La Scala AL6
Posted by
0Відгуки